9/28/2020

मौत की जिसे याद आई, वह साक्षी बन जाता है

🌹 तुम मौत को याद रखो 🌹
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जिस शरीर के लिए तुम सारी दौड़-धूप कर रहे हो, जिस धन के लिए सारा जीवन अपना समाप्त कर रहे हो, अमूल्य समय को नष्ट कर रहे हो, अवसर को खो रहे हो, जब मौत द्वार पर आ जायेगी तो तुम्हारा लाभ, लाभ सिद्ध न होगा; तुम्हारा धन, धन सिद्ध न होगा। तब कितना बैंक में बैलेंस है इसका कोई मूल्य न होगा, तब अचानक तुम्हारे सामने सारे जीवन का भ्रम टूट जायेगा। तब तुम पाओगे व्यर्थ ही दौड़ते रहे। खिलौने इकट्ठे किए, कागज की नावें चलाईं, सब सपने टूट गये; सब इंद्रधनुष गिर गये। तब तुम अपने को दीन हीन पाओगे; बड़े से बड़े सम्राट भी उसी दीन हीनता में अपने को पाते हैं।

इसके पहले सम्हल जाओ। इसके पहले जाग जाओ। और जगाने वाली एक ही चीज है जगत में, और वह इस निश्चय से भर जाओ कि तुम जो भी हो, जैसे हो अभी, यह अमृत नहीं है; यह मरणधर्मा है। तुम जैसे हो, यह तुम्हारा जो अहंकार और व्यक्तित्व है, यह खो जायेगा। पानी का बबूला है। यह फूटने को ही है। कितनी देर टिकेगा, इससे कोई फर्क नहीं पड़ता। सात साल कि सत्तर साल, क्या करोगे? यह बबूला टूटेगा, यह फूटने ही वाला है। कितने बबूले फूटते रहे। तुम भी उन्हीं बबूलों की संतति हो, तुम भी खो जाओगे।
इसके पहले कि यह बबूला टूटे, तुम उसकी खोज कर लो जो कभी नष्ट नहीं होता।

तुम मरणधर्मा के भीतर हो, लेकिन अमृत का स्वर तुम्हारे केंद्र पर बज रहा है। तुम परिधि को थोड़ा छोड़ो, और केंद्र की थोड़ी सुध लो। तुम थोड़ा आंख बंद करो, बाहर कम देखो, और भीतर देखो। तुम थोड़ा भीतर सुनो, वह अनाहत नाद वहां बज रहा है।

तुम मौत को याद रखो, वही तुम्हारा ध्यान बन जाये। तुम पाओगे जीवन बदलने लगा। क्रोध मुश्किल हो जायेगा, किस पर क्रोध करना है? शोषण मुश्किल हो जायेगा, किसका शोषण करना है? किसके लिए शोषण करना है? हानि-लाभ बच्चों की बातें हो जायेंगी।

तुम जीओगे यहीं, लेकिन अगर मौत तुम्हें याद रहे, तो तुम चारों तरफ पाओगे कि एक बड़ा सपना है। लंबा चलता है, लेकिन है सपना। तुम्हारे भीतर द्रष्टा धीरे धीरे जगने लगेगा। मौत की जिसे याद आई, वह साक्षी बन जाता है। मौत को जो भूला, वह कर्ता बन जाता है। मौत की जिसे याद आई, वह असली लाभ की तरफ लग जाता है; मौत जिसे भूली, वह व्यर्थ के लाभ में उलझा रह जाता है। और मौत के पीछे छिपा है अमृत का द्वार। वह तुम्हें याद आ जाये तो अमृत ज्यादा दूर नहीं है ।

❣️ओशो ❣️

4

No one can comprehend the perfection, 
love and infinity of the Supreme Being. 
While you live in the mode of a 'person' 
you have no chance of understanding 
the wholeness of the Absolute.
Gaining clarity and true understanding 
does not come through thinking or studying books.
You have to go inside the book of your own being and merge there.

The Supreme says: 
You can bring together your wisest men and women 
from all the kingdoms of the earth, 
and they cannot fathom one moment of my reality.
But if you love me with all your heart, 
I am all Yours. 
And through this Love, 
I will release wisdom, joy and peace in you, 
and shower countless blessings upon your life.

~ Mooji

3

2

Surrender is not a weakness. It is strength. It takes tremendous strength to surrender to life, to the Supreme, to the Cosmic Unfolding. ~Mooji 

La rendición no es una debilidad. Es fuerza. Se necesita una tremenda fuerza para rendirse a la vida, al Supremo, al Desplegamiento Cósmico. Mooji 

1

self

I want you to dive consciously into the Self, ie. into the Heart.

(Talk 254)

egoless state

THE EGOLESS STATE 

The ego-ridden person sees the variety and is curious to know how it came about. He is told that God made it all, and also that He made it all out of Himself. By thinking on this he comes to see that all this multiplicity is a unity in something, which is called God. He next wants to know about God. He is persuaded that God must be a person, like himself, though different in size, power and qualities. In the beginning, therefore, he has to be allowed to go his own way. But there comes a time when he can bear to be told that God is not a person at all. Then the Sage tells him, that God is egoless. The meaning is that He is the One Reality that is the Self in all. The description that God is egoless may seem to be a poor one. It conveys no sense to the ego-ridden mind. People want to be told that God dwells somewhere in the sky, in a world of great splendour, surrounded by wonderful beings, called gods or angels. Even to understand that God dwells in their own hearts men take time. 

Maha Yoga Chapter 8
by K. Lakshmana Sarma

perfect

PURNA 

Being perfect, why do you feel yourself imperfect? Such is the teaching of all the religions. 
Whatever may be the experiences, the experiencer is one and the same. 
'I' is purna - perfection.

~Sri Ramana Maharshi

thy will be done

"By whatever path you go, you will have to lose yourself in the one. Surrender is complete only when you reach the stage ‘Thou art all’ and ‘Thy will be done’.

The state is not different from jnana. In soham [the affirmation of ‘I am he’] there is dvaita [dualism]. In surrender there is advaita [non-dualism]. In the reality there is neither dvaita nor advaita, but that which is. Surrender appears easy because people imagine that, once they say with their lips ‘I surrender’ and put their burdens on their Lord, they can be free and do what they like.  But the fact is that you can have no likes or dislikes after your surrender; your will should become completely nonexistent, the Lord’s will taking its place. The death of the ego in this way brings about a state which is not different from jnana. So by whatever path you may go, you must come to jnana or oneness."

(Be As You Are)

fear

From ~~~ Talks with Sri Ramana Maharshi, Talk 58.

Bhagavan.:
One should hold on to the single Atman
and not swerve therefrom.

There will be no distraction
and no fear.

Troubles arise only
when there is a second to oneself.

If the Atman be realised to be only unitary,
there is no second and therefore
no cause for fear.
~~~~~~

self

"The current of Kundalini is ourselves. Mind is the real Kundalini. The representation of Kundalini as a serpent is merely to assist duller minds. The forms of representation of the chakras are also illusory. We are not concerned with anything less than the Self. Kundalini and chakras exist for those who practice that path of yoga but not for those who practice Self-enquiry. "

Conscious Immortality,
🪔 Bhagavan Sri Ramana Maharshi

self

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By knowing for an absolute fact, that he does not live but is being lived, the man of wisdom is aware of the perfect futility, of all intentions.

For a non entity, there is no anxiety or worry, only a sense of incredible, total freedom.

 Ramesh Balsekar

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