4/08/2016

Shri Guru Gita

// श्री गुरुगीता //
// Shri Guru Gita //

नित्यं ब्रह्म निराकारं निर्गुणं बोधयेत् परम् |
भासयन् ब्रह्मभावं च दीपो दीपान्तरं यथा ||
The Guru is one who instructs the disciple about attributeless, eternal Brahman, and there by reveals the Brahmanbhava (feeling of being Brahman) in his heart just like one lamp kindles another lamp is the Guru. (73)
गुरु वे हैं जो नित्य, निर्गुण, निराकार, परम ब्रह्म का बोध देते हुए, जैसे एक दीपक दूसरे दीपक को प्रज्ज्वलित करता है वैसे, शिष्य में ब्रह्मभाव को प्रकटाते हैं | (73)

गुरुप्रादतः स्वात्मन्यात्मारामनिरिक्षणात् |
समता मुक्तिमर्गेण स्वात्मज्ञानं प्रवर्तते ||
By steadiness in the path to liberation, by seeing one’s own Self in oneself, by the practice of introspection within and by the Grace of the Guru, the Knowledge of the Self dawns in the Sadhaka. (74)
श्री गुरुदेव की कृपा से अपने भीतर ही आत्मानंद प्राप्त करके समता और मुक्ति के मार्ग द्वार शिष्य आत्मज्ञान को उपलब्ध होता है | (74)

स्फ़टिके स्फ़ाटिकं रूपं दर्पणे दर्पणो यथा |
तथात्मनि चिदाकारमानन्दं सोऽहमित्युत ||
Just as a crystal shines with all its beauty in a crystal, as a mirror in a mirror, so also in the Self shines the bliss of the Chidakasha “That I am” is beyond all doubts. (75)
जैसे स्फ़टिक मणि में स्फ़टिक मणि तथा दर्पण में दर्पण दिख सकता है उसी प्रकार आत्मा में जो चित् और आनंदमय दिखाई देता है वह मैं हूँ | (75)

अंगुष्ठमात्रं पुरुषं ध्यायेच्च चिन्मयं हृदि |
तत्र स्फ़ुरति यो भावः श्रुणु तत्कथयामि ते ||
Lord Shiva says to Parvati, “I shall tell you, the state of consciousness that arises in the heart when the consciousness personified Purashaof the size of the thumb is meditated upon in the heart.” (76)
हृदय में अंगुष्ठ मात्र परिणाम वाले चैतन्य पुरुष का ध्यान करना चाहिए | वहाँ जो भाव स्फ़ुरित होता है वह मैं तुम्हें कहता हूँ, सुनो | (76)

अजोऽहममरोऽहं च ह्यनादिनिधनोह्यहम् |
अविकारश्चिदानन्दो ह्यणियान् महतो महान् ||
“I am unborn. I am deathless. I am beginningless. I am endless. I am changeless. I am consciousness and Bliss. I am the smallest of the small. I am the greatest of the great.” (77)
मैं अजन्मा हूँ, मैं अमर हूँ, मेरा आदि नहीं है, मेरी मृत्यु नहीं है | मैं निर्विकार हूँ, मैं चिदानन्द हूँ, मैं अणु से भी छोटा हूँ और महान् से भी महान् हूँ | (77)

अपूर्वमपरं नित्यं स्वयं ज्योतिर्निरामयम् |
विरजं परमाकाशं ध्रुवमानन्दमव्ययम् ||
अगोचरं तथाऽगम्यं नामरूपविवर्जितम् |
निःशब्दं तु विजानीयात्स्वाभावाद् ब्रह्म पर्वति ||
There is none prior to me and none later. I am eternal. I am self-illumined. I am diseaseless. I am ever pure. I am the eternal Akasha. I am without the least movement, am Bliss imperishable. (78)
O Parvati, Brahman is the unseen incomprehensible, without name and form and inexpressible by word or speech directly. This is the very nature of the Brahman. Know it thus. (79)
हे पर्वती ! ब्रह्म को स्वभाव से ही अपूर्व (जिससे पूर्व कोई नहीं ऐसा), अद्वितीय, नित्य, ज्योतिस्वरूप, निरोग, निर्मल, परम आकाशस्वरूप, अचल, आनन्दस्वरूप, अविनाशी, अगम्य, अगोचर, नाम-रूप से रहित तथा निःशब्द जानना चाहिए | (78, 79)

यथा गन्धस्वभावत्वं कर्पूरकुसुमादिषु |
शीतोष्णस्वभावत्वं तथा ब्रह्मणि शाश्वतम् ||
Just as fragrance is inherent and natural camphor, flowers, etc. just as heat and cold are natural with fire and ice, so also in Brahman eternity is natural. (80)
जिस प्रकार कपूर, फ़ूल इत्यादि में गन्धत्व, (अग्नि में) उष्णता और (जल में) शीतलता स्वभाव से ही होते हैं उसी प्रकार ब्रह्म में शश्वतता भी स्वभावसिद्ध है | (80)

यथा निजस्वभावेन कुंडलकटकादयः |
सुवर्णत्वेन तिष्ठन्ति तथाऽहं ब्रह्म शाश्वतम् ||
Just as gold exists in its own nature in ornaments like ear-ring, bangles etc; so also I am everpermanent. (81)
जिस प्रकार कटक, कुण्डल आदि आभूषण स्वभाव से ही सुवर्ण हैं उसी प्रकार मैं स्वभाव से ही शाश्वत ब्रह्म हूँ | (81)

स्वयं तथाविधो भूत्वा स्थातव्यं यत्रकुत्रचित् |
कीटो भृंग इव ध्यानात् यथा भवति तादृशः ||
Just as a worm by the constant thought of a black bee ultimately becomes black bee itself, so also, one should by constant meditation practiced on Brahman anywhere, become Brahman. (82)
स्वयं वैसा होकर किसी-न-किसी स्थान में रहना | जैसे कीडा भ्रमर का चिन्तन करते-करते भ्रमर हो जाता है वैसे ही जीव ब्रह्म का धयान करते-करते ब्रह्मस्वरूप हो जाता है | (82)

गुरोर्ध्यानेनैव नित्यं देही ब्रह्ममयो भवेत् |
स्थितश्च यत्रकुत्रापि मुक्तोऽसौ नात्र संशयः ||
By constant meditation on the Guru, the individual soul becomes Brahman, wherever he lives he is free, there is no doubt in it. (83)
सदा गुरुदेव का ध्यान करने से जीव ब्रह्ममय हो जाता है | वह किसी भी स्थान में रहता हो फ़िर भी मुक्त ही है | इसमें कोई संशय नहीं है | (83)

ज्ञानं वैराग्यमैश्वर्यं यशः श्री समुदाहृतम् |
षड्गुणैश्वर्ययुक्तो हि भगवान् श्री गुरुः प्रिये ||
My dear Parvati, Guru possesses the six qualities of knowledge, dispassion, lordliness, fame, wealth and sweet-eloquence. (84)
हे प्रिये ! भगवत्स्वरूप श्री गुरुदेव ज्ञान, वैराग्य, ऐश्वर्य, यश, लक्ष्मी और मधुरवाणी, ये छः गुणरूप ऐश्वर्य से संपन्न होते हैं | (84)

गुरुः शिवो गुरुर्देवो गुरुर्बन्धुः शरीरिणाम् |
गुरुरात्मा गुरुर्जीवो गुरोरन्यन्न विद्यते ||
Guru is Shiva, Guru is God. Guru is the relative of all embodied beings. Guru is the Self. Guru is Jiva. There is nothing other than the Guru. (85)
मनुष्य के लिए गुरु ही शिव हैं, गुरु ही देव हैं, गुरु ही बांधव हैं गुरु ही आत्मा हैं और गुरु ही जीव हैं | (सचमुच) गुरु के सिवा अन्य कुछ भी नहीं है | (85)

एकाकी निस्पृहः शान्तः चिंतासूयादिवर्जितः |
बाल्यभावेन यो भाति ब्रह्मज्ञानी स उच्यते ||
Alone (one without a second); desireless peaceful, free from worry, jealousy etc. one who shines like a child (in his simplicity) is Brahmajnani (Knower of Brahman). (86)
अकेला, कामनारहित, शांत, चिन्तारहित, ईर्ष्यारहित और बालक की तरह जो शोभता है वह ब्रह्मज्ञानी कहलाता है | (86)

न सुखं वेदशास्त्रेषु न सुखं मंत्रयंत्रके |
गुरोः प्रसादादन्यत्र सुखं नास्ति महीतले ||
There is no happiness in Vedas and Shastras, not even in mantras and tantras. In this world, there is no happiness except in the Guru’s Grace. (87)
वेदों और शास्त्रों में सुख नहीं है, मंत्र और यंत्र में सुख नहीं है | इस पृथ्वी पर गुरुदेव के कृपाप्रसाद के सिवा अन्यत्र कहीं भी सुख नहीं है | (87)

||इति श्री स्कान्दोत्तरखण्डे उमामहेश्वरसंवादे श्री गुरुगीतायां द्वितीयोऽध्यायः||
// Guru Gita being a dialogue between Shiva and Parvati
in the second section of the Skanda Purana.//

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